svaren från frågestunden


SKOLA & FRAMTID
Vilken skola går du på och varför?
Jag går på Ljud- och bildskolan, LBS, i Nyköping. Där läser jag medieprogrammet och där har ni anledningen - just för att foto ingår i media och för att det är det jag vill hålla på med.

Vilket har alltid varit ditt favoritämne?
Mitt favoritämne under åren har alltid varierat, men under de två senaste åren har svenska varit ett av dem. Jag gillar och religion och självklart medieämnena.

Gick du ut med bra slutbetyg?
I nian gick jag ut med 285 poäng och jag fick ut ettan med 5 VG & 5 MVG, så ja, det gjorde jag.

Har du något sommarjobb?
Nej, jag har inget sommarjobb. Sökte dock 10 ställen därav 1 svarade vilket jag inte fick. Jobbar däremot lite här hemma eftersom vi ska måla om huset + olja terrass och andra trämöbler.

Vad vill du plugga vidare till?
Fotograf! Vill annars också lära mig skriva texter bättre, skulle kunna tänka mig att ha någon spalt i en tidning. Något journalistkatigt.

Vart vill du bo när du är stor?
Jag vill först bo i en ljus lägenhet med mysig inredning, men om jag skaffar barn och gifter mig vill jag nog ha en stor fin villa någonstans.

Vad gör du om 5 år?
Om fem år är jag 22 och pluggar förhoppningsvis fortfarande och har kanske ett deltidsjobb vid sidan om.


PERSONLIGHET & SJÄLVBILD
Är du liksom snäll eller elak? I sånnafall när var du elak sist?
Jag är snäll såklart! Haha, nej men jag vet inte riktigt hur man är när man är elak. Jag är inte det tror jag, det kan nog bara de jag umgås med avgöra. När jag var elak senast var nog i alla fall mot min syster, henne brukar jag vara det mot.

Är du blyg eller framåt?
Jag är nog lite både och, men om jag måste välja blir det nog blyg. Jag har svårt att ta mig in i situationer och synas, men när jag väl börjar prata med folk har jag inte särskilt svårt för att prata.

Hur skulle du beskriva dig själv?
Jag skulle säga att jag är rätt blyg men snäll med en förmåga att bry mig mer om andra än mig själv, ganska känslig och lättirriterad med dåligt självförtroende och med ett stort foto- och designintresse, och går oftast runt med ett leende på läpparna.


FOTO & KAMERA
Varför har du Canon och vilket är ditt bästa objektiv?
Att jag har Canon beror på att pappa hade det, och eftersom jag fotade mycket med hans jobbkamera innan jag fick min så blev det Canon helt enkelt. Mitt bästa objektiv är Canon EF 50mm f/1.4, just för att jag ääälskar den stora bländaren och det korta skärpedjupet mest av allt.

Det bästa med att fota bröllop? Och det svåraste?
Oj, det bästa vet jag faktiskt inte. Jag tycker bara om att få bilder där de syns att paret inte är alldeles för stela och gärna då de är lite spontana. Detaljbilder är också väldigt roligt att fota.
Det svåraste är att fota i krykan, verkligen. Ljuset i kyrkan är så konstigt och bilderna blir gultonade vilket jag inte alls gillar. Jag tyckte det var svårt att få ljusa bilder eftersom att slutartiden var tvungen att vara så låg som möjligt.

Vad är bländare och slutartid? Och hur ställer jag in det på Canon EOS 1000D?
Slutartid är tiden som slutaren på kameran är öppen då kameran alltså låter ljuset komma in.
Kort slutar tid (1/500, 1/250 osv) betyder att kameran släpper in ljuset i en femhundradel/tvåhundradels sekund vilket gör att bilden fryser fast.
Lång slutartid innebär alltså motsatsen till kort, ju högre slutartid du använder desto mer "rörelse" blir det i bilden.

Bländaren har också med ljuset som kameran släpper in att göra. En stor bländare (1.4, 2.2) ger ett kort skärpedjup, vill säga att skärpan i bilden fastnar på motivet och ger suddig bakgrund medan en lägre bländare (9, 14) gör att hela bilden, inklusive bakgrunden, blir i fokus och får skärpa.
Jag hoppas det hjälpte dig lite i alla fall, jag är inte sådär jätte bra på att förklara men om det är några oklarheter är nog Google en bättre informationskälla än vad jag är.

Om du vill att kameran själv ska välja slutartiden och bländaren som passar i det ljuset du fotar i, så väljer du inställningen "P". Om du vill hantera bländaren själv, men att kameran själv väljer slutartiden - så väljer du inställningen "Av". Den här inställningen använder jag mig av eftersom att jag har problem med att få in slutartiden rätt, därför tycker jag det är lättast att kameran fixar det åt mig.
Om du vill ställa in slutartiden själv, och vill att kameran ska ställa in bländaren åt dig så använder du dig av inställningen "Tv" och om du vill ställa in både slutartiden och bländaren själv, vill säga fixa inställningarna manuellt, så använder du inställningen "M".

Bästa foto-tips?
Skulle nog säga att det är att få med bokeh i bakgrunden på så många bilder du kan, det är verkligen jätte snyggt! Läs mer om bokeh här.

Hur länge har fotografering varit din hobby?
Fick min första kompaktkamera julen 2007, och sedan kan man väl säga att jag började fota seriöst hösten 2008 då jag använde mig av pappas systemkamera. Våren 2009, när jag fyllde, fick jag min egna systemkamera och sedan dess har jag fotat hela tiden. Så jag skulle säga snart tre år.

Vilken är din favoritbild?
Oh jag vet inte alls! Mina favoriter just nu är i alla fall de här och de här.


RANDOM & ÖVRIGT
Vilken BH storlek har du?
Haha, väldigt intressant fråga, 75F.

Har du hånglat med en tjej?
Haha, ja det har jag.

Hur långt har ditt längsta förhållande varit?

10 månader och 2 veckor tror jag.

Ditt bästa tips för dålig hy?
Jag har aldrig haft problem med min hy över huvud taget, får kanske en enstaka finne någon gång ibland. Men något som jag använder så ofta jag kan är Neutrogena blackhead eliminating daily scrub som jag tycker funkar hur bra som helst när jag väl kommer in i perioder då jag får småfinnar och blir rödflammig och sådär.

Favorit bok/film/serie/plagg/dryck/mat?
Jag läser inte så mycket böcker över huvud taget, men jag tycker Twilight böckerna är bra.

Serie? Guud vad svårt. Måste nog bli Gossip Girl. Fast jag älskar serier som Criminal Minds och så är ju Desperate Housewives sjukt bra.. och för att inte tala om Kyle XY.

Samma sak när det gäller film, sjukt svårt. Jag älskar skräck lika mycket som jag är helt kär i tjejfilmer som A wal to remember, The notebook och Dear John.

Jag älskar min onepeice, men jag trivs nog bäst i jeans vardagligen. Är ganska förälskad i mitt blommiga linne också.

När det gäller dryck så är vatten nummer ett, annars älskar jag läsk.

Favoritmaträtten är nog tacos, jag är väldigt kinkig när det gäller mat och äter inte särskilt mycket. Men tacos är nog godast :)

Tre saker du vill ha mest?
Bättre självförtroende, ormrenovering i mitt rum och en bättre kamera.

Bus eller godis?

Bus med godis.

Vart brukar du handla kläder?

Cubus, Vero Moda, JC, Gina Tricot och H&M.

Har du husdjur?
Jag har fiskar.

Vad äter du till frukost?
Jag äter sällan frukost, men när jag väl gör det så brukar det oftast bli en macka och ett glas oboy.

Vad betyder din mamma och pappa för dig?
Mamma och pappa betyder världen för mig.

Vad gör du när du är ensam hemma och har tråkigt?
Jag är ensam hemma väldigt sällan, och jag är inte särskilt påhittig så det brukar mest sluta med att jag sitter vid datorn, kollar film eller bakar.

Hur blir det så att bilderna i din header ändras?
Den här frågan har jag fått tusen gånger, och hemligheten bakom bildspelet i headern är ett speciellt script. Det finns att hämta olika versioner på internet och ni som känner er manade att försöka på er det svåraste när det gäller bloggdesign, sök då runt på Google. Skriv "bildspel i headern blogg" så lär ni få en del träffar.

Rik eller känd för en dag?

Hmm, vem skulle inte vilja vara känd någon gång ibland? Fast jag tror nog ändå jag skulle välja rik, tänk vad saker man skulle kunna köpa och göra!

Vilka bloggar följer du?

De bloggar jag oftast läser dagligen är Veronicas, Sandras, Josephines, Lollos, Melindas, Elsas, Rebeccas, Egoinas, Elin Keros, Isabella Johanssons, Ellen Ahl Axelssons, Rebecca Aflakis, Julia Fonsells, Felicia Johanssons, Michaela Dahlströms, Mailn Karlströms, Lina Flodins, Meglapixlars, Sara Sjöströms, Haidis, Michaela Fagerudds & Emelie Ohlssons.




Kommentarer


Postat av: felliciiaa.blogg.se - Felicia Johansson

Så lite så! :)


2011-07-23 @ 18:36:44
URL: http://felliciiaa.blogg.se/

Postat av: B E C C A B O L L

Vad roligt att du länkade till mig :) tack typ ;)


2011-07-23 @ 20:42:22
URL: http://fotobeccaboll.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life