Svar på tal - Medialinjen


Fråga från Emelie:
hej, jag har för mig att du går på media?
jag ska snart välja gymnasium och tänkte lite på media men skulle du kunna säga vad man gör på den linjen du går på? (:

Svar:
Japp, helt rätt. Jag går Medialinjen på LBS.
När det gäller just media har vi två ämnen, Multimedia och Medieproduktion. Skillnaden mellan dem är att Multimedia är med teoretiskt medan Medieproduktion är mer praktiskt, vill säga då man jobbar i Photoshop/Illustrator osv. och gör uppgifterna medan under de teoretiska lektionerna har man väl mer genomgångar.
Vi har inte ämnena var för sig utan valt att de liksom går in i varandra, så det är lite svårt att säga vad vi gjort i de olika ämnena.

Vi har jobbat mycket med att göra omslag i Photoshop, först ett valfritt dvd-omslag, sedan ett CD-omslag som vi skulle göra i en speciell genre och med en speciell stil kan man säga, och nu senast har vi fått i uppgift att göra bokomslag i olika genrer plus första textsida och textuppslag eftersom vi hållt på med typografi.

 

Vi fick tre uppgifter när vi höll på med färglära då vi först skulle beskriva känslor med färger, göra en färgcirkel och sedan analysera färger i olika filmer. Måste säga att färgläran och typografin varit roligast hittills, och jag tror det beror på att man lärt sig så mycket mer än att bara sitta och leka i Photoshop.

 

I början av första terminen så jobbade vi med en reklamkampanj i grupper, vi fick välja produkt och så var det vissa saker vi skulle ha med. Jag, Emma och Jennie valde att göra en film som vi spelade in trailer till och gjorde omslag och lite sådär.
Ett annat grupparbete vi höll på med i slutet av terminen var också ett grupparbete då vi slog ihop mediaämnena med engelskan, och vår uppgift var att spela in en kort film på engelska. Låter lätt men det var nog det ärsta jag gjort. Jag hatar verkligen grupparbeten.

 

Det är väl de uppgifter vi fått göra, sen har vi även haft smågrejer att fixa när vi lär oss nya program. I början av höstterminen gjorde vi till exempel en munk i Photoshop och vi har också fått göra stjärnor och planeter i InDesign, just för att lära oss.



Bortsett från mediaämnena läser vi också nu i ettan matte, svenska, engelska, samhäll, religion, idrott och så har vi läst datorkunskap förra året. Vi har även estetiskt val - animation/musik då jag valt musik.

Hoppas svaret var till hjälp (:






Kommentarer


Postat av: Anonym


2011-02-03 @ 15:46:49

Postat av: FREIMAN - [freiman.blogg.se]

Jättebra inlägg! Funderar mycket på om jag ska välja media i nian...



sv: Oj jäklar, då måste ni ha gaanska långa lektioner ;o



(förlåt för den förra kommentaren, råkade skicka utan att skriva något)


2011-02-03 @ 15:48:02
URL: http://freiman.blogg.se/

Postat av: Anonym

men om man inte har photoshop då? får man det av skolan då eller vadå?


2011-02-03 @ 16:13:40

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life