Svar på tal


Fick två frågor angående inlägget om skärpedjup som jag tänkte ta och svara på.

Anonym:
vart ändrar man det i inställningarna? (:

På läget AV/A bestämmer du bländaren då kameran bestämmer slutartiden. Och om du använder manuell inställning bestämmer du allt själv och på läget P bestämmer kameran allt automatiskt.
Jag använder mig av AV (inställningen heter så på min kamera) och inte manuell eftersom jag har svårt att få till rätt slutartid.

I alla fall är det väldigt lätt att se hur du ändrar bländaren i läget AV. På min kamera står det F.2.5 i högra hörnet längst upp och det är även markerat, och genom att bara snurra på snurrsaken (vet inte hur jag ska förklara den) som på min kamera sitter bakom "ta kort-knappen". Därav väljer du hur stor eller liten bländare du vill ha. Ju mindre siffra = desto större bländare och ju strörre siffra = desto mindre bländare. Och för att få till den suddiga bakgrunden ska alltså bländarsiffran vara så låg som möjligt.

Hoppas det var ett duglit svar, jag är inte särskilt bra på att förklara men jag hoppas du förstår vad jag menar! :)

josefin:
hej! jag tänkte köpa systemkamera och undrar om du har nåt tips på nån bra! vad har du för kamera och hur mycket kostar den? :)

Saken är att jag fick min kamera i present och därav vet jag inte exakta priset på vad min kostade. Men genom att bara söka på google får du nog fram en massa! :)

Jag fotar med en Canon EOS 1000D och det är den enda jag kan tipsa om eftersom jag inte använt någon annan. Jag tycker i alla fall den är väldigt bra, det är en lättlärd nybörjarkamera. Jag skulle verkligen rekomendera den till någon som inte använt sig av en systemkamera tidigare (:






Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life