en tankeställare


Att man ska vara sig själv och inte ändra på sig för någon annans skull är en sak som vi alla försöker gå efter. Och jag håller verkligen med om att man inte ska försöka vara som någon annan, hur avundsjuk man än är. Vi alla är unika och det är våra brister som gör oss till människor.

Det finns två uttryck jag länge gått efter men på senare tid börjat fundera lite över. "Om du inte vill ha mig som jag är, är det inte mig du vill ha" och "Om du inte kan hantera mig när jag är som värst, förtjänar du mig inte när jag är som bäst". Man ska inte behöva ändra på sig för någon annan person, men med lite eftertanke så kan faktiskt alla behöva ändra på sig själva för att få det funka mellan två personer. Att vi tjafsar och bråkar med varandra har med att göra att vi är så pass olika och tycker olika om saker och ting, men när man efter ett tag märker att ju mer man försvarar sina åsikter, desto större blir problemen. Det vi människor ha svårt med när det kommer till konflikter är att se våra egna fel, och hur vi kanske beter oss enligt andra. Vissa saker jag säger kanske kommer ut på fel sätt trots att jag menar det på ett annat, och det finns olika sidor på allt.

Att se sina egna misstag är något man verkligen måste lära sig.
Det är så himla viktigt att ibland stanna upp och tänka sig för, hur svårt det än är, och man kanske måste ställa sig frågan "Är det värt det?" när vissa saker väl sker. Det är så lätt att ångra sig och vilja ta tillbaka saker i efterhand, och när man inser att det inte sker någon förändring så kanske man trots att måste ändra på sig för att få det funka. Att säga "Jag är ju som jag är" betyder inte att du har rätt, det betyder att du själv inte inser att du också kan göra fel.

Med andra ord,
tänk efter när du inser att du börjar förlora de som egentligen betyder mest för dig. Tänk efter och fundera över på om du faktiskt borde ta och ändra på dig för att få saker och ting att fungera. Förändringar krävs för att det ska bli resultat, och ibland kanske du själv behöver en tankeställare när du börjar inse att det bara går neråt.

Så, det finns ett uttryck jag hittat sanning i.
"Apologizing does not always mean that you're wrong and the other person is right, it sometimes means that you value your relationship more than your ego". Ha det i minnet, och ändra på dig när det faktiskt kan vara värt det.





Kommentarer


Postat av: Moa

åh, du har en jättefin blogg! :)


2011-06-07 @ 19:24:01
URL: http://mohaaa.blogg.se/

Postat av: Sandra - fotoblogg

Åh så sant.


2011-06-08 @ 15:22:55
URL: http://teparty.blogg.se/

Postat av: hannah

sååå jävla bra skrivet. Du fick precis upp mitt humör en aning!


2011-06-08 @ 16:45:53

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life