Hur ställer jag in vad?


VAD ÄR SLUTARTID OCH BLÄNDARE?

Slutartid är tiden som slutaren på kameran är öppen då kameran alltså låter ljuset komma in.Kort slutartid (1/500, 1/250 osv) betyder att kameran släpper in ljuset i en femhundradel/tvåhundradels sekund vilket gör att bilden fryser fast.
Lång slutartid innebär alltså motsatsen till kort, ju högre slutartid du använder desto mer "rörelse" blir det i bilden.

Bländaren har också med ljuset som kameran släpper in att göra. En stor bländare (1.4, 2.2) ger ett kort skärpedjup, vill säga att skärpan i bilden fastnar på motivet och ger suddig bakgrund medan en lägre bländare (9, 14) gör att hela bilden, inklusive bakgrunden, blir i fokus och får skärpa.

HUR STÄLLER JAG IN VAD?
Om du vill att kameran själv ska välja slutartiden och bländaren som passar i det ljuset du fotar i, så väljer du inställningen "P".

Om du vill hantera bländaren själv, men att kameran själv väljer slutartiden - så väljer du inställningen "Av". Den här inställningen använder jag mig av eftersom att jag har problem med att få in slutartiden rätt, därför tycker jag det är lättast att kameran fixar det åt mig.

Om du vill ställa in slutartiden själv, och vill att kameran ska ställa in bländaren åt dig så använder du dig av inställningen "Tv" och om du vill ställa in både slutartiden och bländaren själv, vill säga fixa inställningarna manuellt, så använder du inställningen "M".



Läs även:
- ISO, bländare och slutartid
- Använd rätt skärpedjup
- RAW vs. jpeg




Kommentarer


Postat av: Anna

bra skrivet!

har mycket svårt för detta när det gäller bländare och slutartid, men förstår mer nu. tack! :)


2012-02-25 @ 12:41:29
URL: http://annaemanuelsson.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life