RAW vs. JPEG


Vad är RAW?
RAW är ett format som du som fotar med systemkamera kan ha mycket användning av.

Vad är det för skillnad mellan RAW och JPG?
RAW-formatet har en bättre förmåga att hantera kontraster i bilden än andra format, hur mycket beror på hur kameran är inställd på att exponera.
RAW-bilden har information i skuggorna och genom lite redigering i ett bildredgeringsprogrma visar sig skuggorna på ett bättre sätt än om man fotar med JPG-fromat. Det är även bättre att göra justeringar i bilden om den är fotat med RAW, tillexempel vitbalans och skärpa.

Finns det några nackdelar med att använda RAW-format?< br />En nackdel är att det tar stor plats på både minneskort och hårddisk, men jag ska säga er att det blir en väldigt stor skillnad om man använder RAW-format istället för JPG. RAW-formatet är också unikt för varje kamera och RAW-bilden kan bara öppnas med ett program som du måste ladda hem. 

Hur ställer jag in så att jag får RAW-format på mina bilder i min kamera?
RAW ställs in under "Kvalitet" i Menyn på systemkameran. Vissa kameror har en inställning där du kan använda RAW + JPG. Det betyder alltså att bilden du tar spraras som en JPG bild och en RAW bild. Det använder jag mig av och jag tycker det är bra med tanke på att man ser skillnaden i JPG bilden och RAW bilden och det är en väldigt stor skillnad.

Hur öppnar jag mina RAW bilder?
Om du använder Photoshop CS2 eller senare så finns det ett tillägg som heter Camera RAW.

1. Börja med att ladda ner Camera RAW här. (Borde funka här. Hittade inte där jag laddade ner det)
2. Öppna sen mappen och kopiera filen där det står Camera RAW på.
3. Sen öppnar du mappen där du har Photoshop på din dator, och sen klistar du in filen i Plug-in mappen.
4. Starta om Photoshop.
5. Klart! Öppna en RAW bild i Photoshop och se om det funkar! :)

Läs även:
- Hur ställer jag in vad?
- ISO, bländare och slutartid
- Objektivets förkortningar




Kommentarer


Postat av: Anonym

tack så mycket, hittade det direkt ! :D


2012-01-11 @ 11:23:56
URL: http://amandapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life