Kamerautrustning




KAMERA
- Canon EOS 1000D
Jag har fotat med denna kamera sedan 2009 och jag tycker den är bra och lättlärd och den är även lätt att hantera.



OBJEKTIV
- SIGMA 18-50mm f/3.5-5.6 DC
Det här är mitt "standardobjektiv" och det är även till detta objektiv jag har alla mina filter. Detta objektiv har en vidvinkel vilket jag inte tycker om att fota med, och bländaren är inget att hurra för då jag helst använder objektiv med så stor bländare som möjligt.

Så det här objektivet använder jag väldigt sällan, och när jag väl gör det är det oftast med något av mina filter. Jag tycker det här objektivet är bra trots att jag inte har så stor användning för det.

- Canon EF 50mm f/2.5 Compact Macro
Detta objektiv har alltså en brännvidd på 50mm vilket gör objektivet till ett bra objektiv att fota porträtt med och dess största bländare är 2.5 och ger en bra ljusmöjlighet enligt mig.

Jag använder det här objektivet mest på grund av att för det mesta tar porträtt foton eller macro bilder och då ger det här objektivet bäst resultat.

- Canon EF 55-200 f/4.5-5.6 II USM
Det här objektivet är ett telezoom objektiv och det är väldigt bra till både porträtt och övriga bilder. Sedan har man förstås väldigt stor användning för zoomobjektiv när man fotar sport, djur och till exempel konserter och sådant man inte får fram på bild med ett vanligt standardobjektiv.

Det är inte särskilt ofta jag använder det här objektivet, men när jag väl gör det så ger det bra resultat och jag tycker det är bra att ha ett zoomobjektiv eftersom det alltid finns lägen då man behöver fota något på längre avstånd som inte något annat objektiv lyckas lika bra med.

- Canon EF 50mm f/1.4 USM
Det här är min nyaste och bästa objektiv. Fördelen är den stora bländaren som ger ett otroligt snygg resultat. Dock är skärpan lite dålig och det är svårt att sätta rätt fokus och skärpa med så stor bländare.

Det är det här objektivet som jag använder i princip hela tiden. Både landskapsbilder och natur/porträttbilder, och jag tycker bilderna där man behöver lägre bländare också blir bra. MVG+ på det här underbara objektivet.

TILLBEHÖR
Jag har även en del tillbehör till min kamera.



- Skylight filter 58mm Haida
Skylightfiltret tar bort blåstick, ger bättre återgivning av hudtoner och skyddar objektiv från repor.

- Close-up filter 58mm Haida
Close-up filtret minskar kamerans närgräns. Närbildslinsen gör att man kan gå närmre objektivet med skärpa.

- CPL filter 58mm Haida
CPL betyder Cirkulärt polarisationsfilter och det minskar oönskad reflektion från exempelvis vatten och glas. Färger får ökad mättnad och ser klarare ut och filtret förbättrar kontrasten mellan en blå himmel och vita moln.

- Soft Focus filter 58mm Haida
Soft focus filter gör att skarpa och hårda drag försvinner, huden ser len och fin ut med ett romantisk skimmer och därför passar det här filtret utmärkt till porträtt-fotografering.

- Hoya HMC Yellow (K2) 58mm
Det här är ett gult filter som används till svartvita bilder.

- Fjärrutlösare JCC
Fick denna 2011 och jag är mycket nöjd med den. Det är svårt att hitta fjärrutlösare som passar till just Canon EOS 100D så jag rekomenderar denna.



- Reflexskärm Guld 50 cm (Guld/Transparent)
- Reflexskärm 5 i 1 110cm (Silver, Vit, Guld, Transparent och Svart)



- GOLLA kameraväska
Inte världens snyggaste men får plats med kamerahus och objektiv + två objektiv för sig.

Och också:
- HAMA Stativ
- Motljusskydd





Kommentarer


Postat av: saga

Jätte fin kamera du har vill också ha en sån! :)


2010-08-03 @ 19:16:50
URL: http://gogo.webblogg.se/

Postat av: my andersson

kan inte du visa hur alla dina olika filtrerna fungerar? :D typ att först tar du en bild med ditt standardobejktiv, sen tar du en bild med till exempel Soft Focus filter 58mm Haida-fitret(?) på samma sak. hoppas du förstår hur jag menar, det var svårt att förklara haha (a)


2010-08-23 @ 17:31:42
URL: http://anderssonmy.blogg.se/

Postat av: Anonym

hhur många objektiv får lats i väskan?


2011-07-05 @ 16:26:51
URL: http://perssonfotar.blogg.se/

Postat av: Sophie - bloggare i värmland

Vi har likadan kamera är riktigt nöjd med :)



men jag har en fråga jag har ingen aning vad slutar tid och bländare är xD

Kan du hjälpa mig förstå? :)

och hur jag ställer in det och såvidare!



vore jätte snällt :)


2011-07-18 @ 00:44:21
URL: http://sophielarssoon.blogg.se/

Postat av: Linn

Jag fotar med mina kamera canon eos 550D :)


2011-07-18 @ 17:58:39
URL: http://vigoo.blogg.se/

Postat av: ericabjörkander¨

vart kan man köpa en sån fjärrutlösare som du har?

den verkar bra! :)


2011-11-26 @ 17:23:33
URL: http://eericabjorkander.blogg.se/

Postat av: Amanda Persson .[ foto/tävlingar ]

skit snygg bild på din kamera, om det är ok så lånar jag den gärna, men skriver i inlägget att du tog bilden :D inlägget finns här -> http://amandapersson.blogg.se/2011/december/i-min-kameravaska.html#comment



om det inte är okej, så tar jag bort bilden (:


2012-02-25 @ 12:34:16
URL: http://amandapersson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life