svar på tal - spegelvända bilder


Fick denna fråga på blogresponse som jag tänkte visa med bilder hur lätt det faktiskt är.

Du börjar med att öppna bilden du vill använda dig av, och eftersom du alltså ska använda två sådana bilder så måste storleken vara hälften så stor som den egentligen ska vara. Mina bilder på bloggen laddar jag upp i 700 pixlar, så bilden jag nu börjar med i Photoshop är 350 pixlar.

Sedan klickar du på Bild > Storlek på arbetsyta.. och då får du upp en bild som ser ut som den här:



Nu är det bredden på bilden vi ska utöka. Ni ser rutan i mitten med pilarna om sig? Om ni klickar på pilarna så ser ni att "den gråa rutan" flyttar på sig, vill säga att pilarna nu visar åt vilket håll bilden kommer utökas. Alltså kommer antalet pixlar jag nu lägger till på bredden komma på höger sida. Så jag skriver in 350 pixlar och klickar sedan på "OK".

Nu markerar ni bilden ni vill vända, och sedan kopierar den (Ctrl+C). Sedan klistrar ni in den (Ctrl+V) och klickar sedan uppe i fältet på Redigera > Omforma fritt. Då ser ni att ni nu kan dra bilden hur ni vill.



Om ni placerar bilden ni har markerat över "orginalet", och sedan drar långsidan åt det hållet du vill ha bilden, om ni gjort som jag gör så drar ni alltså bilden åt höger. Då vänds bilden automatiskt och blir spegelvänd:



Och sedan har ni reslutatet:



Var svårt att förklara märkte jag när jag väl höll på, haha. Men jag hoppas ni förstår :)




Kommentarer


Postat av: emeli

ett till tips som är väldigt enkelt! det är säkert det där på photoshop också:D men på picknik.com kan man göra det genom att bara trycka på en knapp, det står typ bara rotera :D


2011-06-20 @ 17:43:56
URL: http://emeli.devote.se

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life