svar på tal - bättre bildkvalité




Fick alltså denna fråga och tänkte visa er hur jag sprara mina bilder för att få den bästa kvalitén på dem när jag lägger ut dem på bloggen. Det är busenkelt och något som jag tror många kommer kunna ha användning för.

Först och främst så redigerar du bilden som du vill ha den. Sedan måste du ändra storleken på bilden, och ett tips är ju då att ändra den till den bredden som passar för din blogg. Jag laddar upp mina bilder i 700 px på bloggen, så jag ändrar bredden på mina bilder till 700 px.

Istället för att spara bilden som du förmodligen brukar (Arkiv > Spara som...) så klickar du på Arkiv > Spara för webb och enheter...



Sedan kommer det upp en ruta som ser ut såhär:


Nu ser du hur din bild kommer se ut på bloggen. Som du ser bland flikarna längst upp så visas bilden nu som "Optimerad". Om du klickar på "Orginal" så ser du hur bilden skulle se ut om du skulle sparat den som en vanlig jpeg-bild.


Här ser ni hur skillnaden mellan bilderna blir. Bättre va? :)




Kommentarer


Postat av: emilie bb

Å, tusen takk for hjelpen! Utrolig snilt. Nå skal jeg straks prøve meg frem! Dette hjalp virkelig:-)


2011-06-04 @ 00:05:42
URL: http://emiliebbs.blogg.no

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life