SD och invandrare


Nu när det är en massa politik från alla hörn och kanter känner jag att jag också vill säga min åsikt. Jag, som de flesta andra, verkar ha mycket att säga när det gäller Sverigedemokraterna och invandrare. 

Jag tycker det är helt fel att förbjuda invandringen. Det tror inte jag kommer lösa några problem alls. Jag tror att om vi svenskar skulle använda våra hjärnor lite mer när det gäller vissa saker, som i det här fallet och tänka oss i deras situation, så tror jag att vi skulle vara väldigt glada över att det finns ett land som vill ta emot oss pågrund av att vårat eget är krigsdrabbat. Vi skulle inte vilja bli tvingade att skickas tillbaka pågrund av att folket i landet har en sådan negativ syn på oss. Förstår ni vad jag menar? Vänd på det istället för att trycka ner de som faktiskt behöver ett ställe att leva i. Varför ska hudfärg, språk och religion spela någon roll? Alla människor är ju lika mycket värda.

Vi slänger all skuld på invandrare och folk kommer med åsikter som att de inte anpassar sig och inte lär sig de svenska och så vidare. Visst att det finns en del som kanske inte gör det, men jag tror ärligt att mer än hälften av alla invandrare vill anpassa sig efter oss. Jag tror inte heller det är så lätt som vi kanske föreställer oss, och då säger jag likadant här att vi borde vända på det. Om du kom till något land med främmande språk där det inte finns många som tror på religionen du lever efter eller där folk inte alls vill att du ska vara där, hur lätt är det då? Skulle du vilja anpassa dig efter något när människor i vilket fall bara ser ner på dig? Att lära sig ett nytt språk är inte så lätt som man tror och om jag skulle bli tvingad att flytta med min familj till något annat land skulle jag självklart använda de språk som vi förstår mest när vi pratar med varandra.

Sedan tror jag inte heller det blir så lätt för invandrare att lära sig efter oss och vårt språk eftersom de sätts på samma ställe. Det är ju mer än självklart att de automatiskt pratar de språk de kan så de förstår varandra. Varför är det helt plötsligt fel att leva efter en speciell religon i ett annat land? Bara för att invandrare kommer hit ska de väl inte behöva lämna allt som de levt efter innan?

Jag hittade ett jätte bra citat hos beccas.se när även hon kommenerat det här ämnet. "Dina bokstäver är latinska. Dina siffror arabiska. Din demokrati är grekisk. Din pizza italiensk. Din alkohol uppfanns av en iranier, och du älskar att åka till Thailand. Din favoritrappare har afrikansk påbrå, och han den där roliga på tv är kurd. Visst skulle livet vara lite tråkigare utan invandrare?" Det kan ju inte bli mer rätt än så.

Oavsett hudfärg, religion, språk och kultur så är vi fortfarande människor. Och om vi skulle ge invandrare en ärlig chans så tror jag att även de som inte vill anpassa sig skulle göra det och visa respekt för oss om vi visade lite respekt för dem.

Någon som håller med mig? Om inte, varför?






Kommentarer


Postat av: Sandra

Jag håller med dig på alla punkter, förutom en sak.



"Sedan tror jag inte heller det blir så lätt för invandrare att lära sig efter oss och vårt språk eftersom de sätts på samma ställe"



Det är ju inte så att de placeras på ett ställe och nnågon säger ''här ska du bo!''. Det är ju snarare så att de väljer att bo nära folk som har samma religion, kommer från samma ställe och så vidare. Och det är ju där grundproblemet ligger, att svenskar ofta har en negativ syn på invandrare, då är det klart att de vill bo med folk som faktiskt accepterar dem.



Alla snackar så mycket om att invandrarnas inställning är fel, men det är fan vår inställning som är problemet. Vi behöver få en mer öppen syn på andra kulturer och religioner helt enkelt. Nu generaliserar jag lite, naturligtvis finns invandrare som inte anpassar sig, och det finns svenskar som har en bra syn på invandrare. Men du förstår vad jag menar hoppas jag :)


2010-09-16 @ 14:41:21
URL: http://ssandrajansson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life