Svar på tal - Medialinje & Photoshop


Fråga från Sara:
Hej, mysig design du har.
Ser att du är 16 år så jag garanterar nästan att du går på gymnasiet? Isf vilken linje går du? Ifall du går någon med inriktning estetik & media så vore det snällt ifall du kunde berätta lite om den? Ska nämligen söka gymnasium till våren och skulle gärna vilja ha tips på vad som är bra och dåligt :)

Svar: Tack för det första. Och ja du har helt rätt, jag går första året på Medieprogrammet på Ljud- och Bildskolan som öppnade här i Nyköping i höst. Dock har det ju bara gått någon månad och eftersom vår skola blev försenad med byggandet har vi fått vara på Sunlight hotellet.

Men so far tycker jag det är bra. Vi har unga lärare vilket jag tycker är en stor fördel när det gäller utbildningen. När det gäller just Media ämnena så har jag Multimedia och Medieproduktion. Hittills har vi gått igenom en hel del grunder i Photoshop och även InDesign. Multimedia är mer teoretiskt, och medieproduktion är praktiskt men vi har blandat lite under lektionerna.
Vi har fått olika övningar och uppgifter vi ska göra i Photoshop vilket jag tycker har varit väldigt roligt. Vi gör det alltid i genomgångar vilket jag tycker är ett bra arbetssätt då man hänger med steg för steg. Just nu håller vi på med ett grupparbete då vi ska göra en reklamkampanj för en egen produkt, då har vi också fått olika saker vi ska göra i vissa program, som affischer på olika ställen och liknande.

När det gäller de övriga ämnena så har jag Svenska A, Engelska A, Matte A, Idrott & Hälsa A, Religion A, Samhällskunskap A och Datorkunskap A. Så när det gäller språk så är det inget man behöver läsa på just den här Medialinjen och det tycker jag är väldigt bra.

Enda nackdelen enligt mig är att våra lektioner är alldeles för långa. Alla är ca 1½ timme långa och Media-lektionerna 3 timmar, det är ganska långtråkigt. Annars är det riktigt bra och jag tycker faktiskt det är kul att gå i skolan :D Det blir roligare när man får hålla på med sånt man tycker om.

Hoppas svaret gav dig en lite inblick i vad just Medialinjen jag går innehåller. Och lycka till med gymnasiesökandet :)



Fråga:
hej fina bilder du har här på din blogg!
jag undrar ifall du har photoshop,och isåfall vilket och är det gratis?
tacksam för svar snabbt! :)

Svar:
Hej och tack! Jag använder mig av Photoshop CS 4 och det är det min pappa som fixat och jag antar att han köpt det. Om du vill ha det gratis tror jag nog att det finns att ladda ner för 30 dagar och annars finns det ju att köpa :)





Kommentarer


Postat av: Julia

Dina bloggdesigner e toppen! :)


2010-10-16 @ 18:24:04
URL: http://eduvardova.blogg.se/

Postat av: emma

Bra blogg,

Hur har din dag varit?


2010-10-16 @ 18:32:48
URL: http://villovagar.blogg.se/

Postat av: emma

Sv: Tack själv du!


2010-10-16 @ 18:56:27
URL: http://villovagar.blogg.se/

Postat av: Sara

Sv. Tack för att du skrev om din media linjen. Dock tror jag den skiljer sej lite från den som finns i min hemstad? Fast det verkar som jag fått en ganska så stor inblick endå, vilket var jätte bra! Så åter tack igen.


2010-10-16 @ 19:24:42
URL: http://saraagustavsson.blogg.se/

Postat av: sara - f o t o b l o g g

Sv. känns som jag använder dej som en uppslagsbok, fast tänkt possitivt, du kan en hel del!:D


2010-10-16 @ 20:52:00
URL: http://saraagustavsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life