Svar på tal - Fotoblogg?


Fråga:
Jag har bara en fråga jag skulle vilja fråga: Jag har en fotoblogg och undrar vad du tycker en fotoblogg ska innehålla. Vad för sorts foton tycker du är fina? Eller vad tycker du man ska skriva om?:)
Kram Julia!

Svar:
Jag tror det är ganska svårt att just definiera exakt hur en fotoblogg ska se ut. Nu för tiden verkar det som att så fort man håller en kamera i handen så ska man skaffa fotoblogg. Intresset för det du bloggar om är viktigt, det är viktigt att du visar vad det är du vill att din blogg ska handla om. Nu är jag väldigt dålig när det gäller att upptadera inom just foto, men det kommer. 

Första intrycket får man av designen. Om en annan bloggare kikar in på din blogg så tycker jag det är viktigt att det syns vad du bloggar om. Få dem intresserade genom en snygg design som förmodligen gör att de bläddrar ner för att läsa vad du har att bjuda på.

En fotoblogg för mig är en blogg där det visar mycket bilder och tips på allt från hur bra bilder tas till smarta photoshop-tips. Sedan tycker jag även att det är kul att läsa om vad folk gör om dagarna, vad de tycker och tänker om saker och ting. Så jag försöker så gott jag kan att skriva om sånt som jag vill läsa om hos andra. Ge folket det du själv vill se. 

När det gäller foton så tycker jag att det är bra att kategorisera dem, så att du inte lägger upp tre bilder på blommor och i samma inlägg två portättbilder. Mycket bilder är alltid bra enligt mig. Att redigera bilderna och kanske visa just hur du redigerar dem ger nybörjare en chans att lära sig och även andra fotobloggare kanske lär sig saker de inte kunde.
Jag tycker att ju fler olika bilder du tar och visar upp, desto mer vill man se. Jag är väldigt enformig av mig och fotar i stort sätt samma saker hela tiden på grund av min kassa fantasi. Ju mer du visar desto mer vill man se, små detaljbilder på vad som helst kan bli riktigt snygga. Försök inspirera andra!




Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Kom ihåg mig?


A photoblog by
Alexandra Eriksson full with
photography, web design and my view of life